onsdag den 24. januar 2007

Vejs ende...

Av! Det var mine første ord i morges. Det havde været en lang kold nat, på dårligt underlag og med meget lidt søvn! De sidste dage har vi talt meget om formålet med at fortsætte turen. Meningen med at fortsætte turen, var at få nogle gode, hyggelige oplevelser og erfaringer på vandet - ikke at det skulle være en overlevelses tur. Den megen vind har betydet en del overligger dage. De er enerverende! De er i reglen også kolde dage, så man ligger bare i sin sovepose og småsover. Man kan gå en tur for at få varmen, og man kan ordne mange af de praktiske ting - men det kan man ikke gøre hele dagen. Og tit mangler energien bare til selv de små ting. Det er f.eks. for koldt til at læse. Vi har begge travle liv og meget derhjemme, der venter på at blive gjort. Peter har talt om at stoppe i Grenå eller Århus og tage en færge til Sjælland. Jeg ville gerne have, at vi skulle sætte Århus som et nyt mål, for ikke bare at give op midt i det hele. På den anden side er jeg den af os to, der klarer kulden dårligst. Jeg bliver apatisk og får ikke hjulpet ordentligt med opsætning af lejren. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi alting fungerer dårligt når det er koldt. Både hænder og tanker. Når jeg vågnede med så lidt overskud i morges og det ikke blev bedre under sammenpakning, kunne jeg godt se, at det var urimeligt at bede Peter bære mig igennem til et mål, der ikke også er hans. Vi begyndte med hjælp fra René, at undersøge hvordan vi kunne komme med færgen fra Grenå. Det kan man ikke mere! Så måtte vi ro til Ebeltoft. Ned til vandet og igang med at pakke kajakker. Men bare snakken frem og tilbage om færger, havde givet kulden tid til at sætte sig rigtigt fast. At føle sig som en istab, med deraf nedsat reaktionsevne, og stå ansigt til ansigt med dagens udfordring, en lille brænding, fik mig til at tænke, om jeg overhovedet havde kræfter til at komme igennem den, og i så fald kræfter til at ro nogen steder hen, og i så fald i et tempo, så jeg kunne genvinde varmen. - og hvad så med i aften? Kræfter til at slå lejr? Kræfter nok til den kommende vesten vind? Kræfter nok til endnu en potentiel overliggerdag? Peter svarede på spørgsmålet ved at konstatere: 'Jeg tror ikke du skal på vandet i dag.'. Vi ville så finde en hytte, men camping var lukket. Vi blev så, efter en tur ind mod byen, enige om at tage med bus til Århus, for at overnatte hos venner og derfra finde ud af hvordan og hvorledes. Tilbage og pakke hvad vi skulle have med, bære kajakker i sikkerhed og låse dem fast og gå ind til byen. Det kræver også kræfter at afbryde en ekspedition! Det må være dagens store lektie. Man skal vælge at give op, mens man stadig har kræfter til at komme i sikkerhed, og man skal ikke spøge med havet. Hvis man ikke har overskud til at komme sikkert ind, skal man ikke tage ud på vandet! Vi fortsætter med at blogge lidt endnu, for at skrive om vores erfaringer og hvordan vi kommer helt hjem, men turen slutter her. - Ane

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg kan godt forstå at i stopper nu - jeg sidder fast i noget arbejde - ellers ville jeg gerne hente jer - Kærlig hilsen,

Axel

Anonym sagde ...

Tusind tak for en fantastisk tur.
Vi stiger gerne om bord en anden gang. Ring, hvis I skal hentes. Ellers må I komme godt hjem.
Knus
Karen

René Seindal sagde ...

Næste gang vil jeg med :-)

Kajakteknik sagde ...

Superrespekt til jer! I har fandme padlet meget alligevel i en januar der har været ualmindelig barsk!... ikke mindst hvor i har været, derude på overdrevet....

Glæder mig til at se jer igen!
Mange kram og hilsner

David

Anette Kjær Larsen sagde ...

Synes at I har været superseje!

Det er godt at du lytter til dig selv ælling, der er altid mulighed for en tur rundt om Danmark når vejret er til det ...

Glæder mig til at se jer snart!

Kæmpekrammer, Anette

Anonym sagde ...

Nåhhhhhhhh. Det var synd, men hvor er det godt, at I er kloge nok til at se tingene i øjnene. I er velkomne til Falster til gule ærter alligevel.
Knus fra Inger

Anonym sagde ...

Hej

En skam i stopper, men stor respekt for at tage den beslutning.

Hvis i skal have hjælp, opbevaring af kajakker/grej eller andet i Århus-området skal i bare ringe. 22 72 45 54

Mvh
Alfred Voetmann
( Formand for havkajakroerne og med i Århus Havkajakklub )

Anonym sagde ...

Hej Ane & Peter

Respekt.
Tak for at I ville dele den med os på bloggen...

Med kajaklig hilsen
Henrik

Anonym sagde ...

I er simpelthen stadig for seje i mine øjne..... Har været en fornøjelse at følge jer her på bloggen, glæder mig til at høre mere om jeres tur.... Og havet er ikke til at spøge med, det ved jeg alt om ;o)

Beundrene hilsner
Jimmy

Pjuel sagde ...

Respet - og tak for turen! Det har været en stor oplevelse, at følge jeres tur.
Jeg ser frem til at komme påå vandet sammen med jer igen...

Hilsen

Per Juel

gittejuul sagde ...

Forståeligt. Men som tidligere sagt, god BLOg og spar så de dage så I snart kan tage afsted igen. o))

Og som sagt, så kommer vi jo over i weekenden til lidt kajaksjov og surf så det vil være en fornøjelse at have jer med hjem.

GItte og Daniel